Wrzesień, 2010

Lubeskie,chwilo trwaj(dzień 3)-Powrót z Puław

Poniedziałek, 13 września 2010 · dodano: 14.09.2010 | Komentarze 0

Puławy-Dęblin-Słowiki-Kozienice-Głowaczów-Białobrzegi-Potworów-Tomaszów Maz

Wyjeżdżam znów z opóźnieniem bo po 8.Jakoś nie chce mi się z ta wyjeżdżać.Dobrze mi tutaj ale trudno.Jadę drogą nr 801 w kierunku Dęblina.Straszliwie mglisto,Wisły nie udaje mi się dostrzec.Wszędzie mleko.W Dęblinie jestem po 9 ,krótka runda po mieście i dalej w drogę.W Kozienicach mgła ustępuje.Jedzie mi się ciężko,zmęczenie i plecak dają znać o sobie.Słabe śniadanie zjadłem.Po zupce chińskiej jak tu mieć siłę jechać.W Białobrzegach robię dłuższy postój.Tu trochę podjadam,popijam dopalaczem i odpoczęty ruszam dalej.80 km do domu.W świadomości to dużo ,wolałbym nie wiedzieć ile jeszcze.To nieraz pomaga.Od Odrzywołu jadę praktycznie na luzie,godzina jeszcze nie późna więc do zmroku zajadę.Lasy w okolicach Poświętnego oblegane przez grzybiarzy i przydrożnych handlarzy.Do domu docieram o 16:40 skonany ale szczęśliwy.

PODSUMOWANIE
Był to zdecydowanie jeden z najbardziej udanych wyjazdów w tym roku.Niestety odczułem go jak chwilę,stąd taki tytuł tego wyjazdu.Łącznie przez 3 dni przejechałem 596,56km.Zobaczyłem na własne oczy co znaczy słowo powódź,jakie wyrządza zniszczenia,zaliczyłem kolejne Święto chmielu w Kazimierzu Dolnym,zjechałem Puławy wzdłuż i wszerz.Ogólnie jestem bardzo zadowolony.Pewne jest to,że nad Wisłą się jeszcze pojawię w tym roku.

Mglista droga w kierunku Dęblina © VSV83
Azoty we mgle © VSV83
Do domu już niedaleko............ © VSV83
Most na Wiśle w Dęblinie we mgle © VSV83
Stacja Pkp Dobieszyn © VSV83
W najmniejszym mieście w Polsce © VSV83

Lubelskie,chwilo trwaj(dzień 2)-Po terenach popowodziowych i na Święto Chmielu w Kazimierzu nad Wisłą

Niedziela, 12 września 2010 · dodano: 14.09.2010 | Komentarze 0

TRASA:
Puławy-Kazimierz Dolny-Wilków-Zastów Polanowski-Janiszów-Kamień-Kępa Gostecka-Kamień-Józefów nad Wisłą-Annopol-Józefów nad Wisłą-Opole Lubelskie-Karczmiska-Kazimierz Dolny-Puławy

Wczorajszy dystans tak naprawdę odczuwać zacząłem dziś podczas jazdy.Planowałem wyjechac po 6,wstałem zaś przed 8.Po 9 juz w drodze.Wpierw zajeżdżam na miejsce przeprawy promowej Bochotnica-Nasiłów.Moje przypuszczenia się potwierdzają,prom nie kursuje z powodu wysokiego stanu Wisły.Potem na moment do Kazimierza obadać co tam na Święcie chmielu i dalej ruszam w tereny popowodziowe.Docieram do Wilkowa,dwukrotnie zalanego w tym roku.Już na początku miejscowości ogrom zniszczeń poraża.Skute tynki na domach wyraźnie pokazują,jaka była tu woda.Nadal są grząskie pobocza.W pewnym momencie zagaduje z mieszkanką-powodzianką.Opowiada mi co tu się działo w maju i czerwcu.Kobieta została praktycznie z niczym,mieszkała w drewnianym,parterowym domku,który zalany był aż po sam dach.Na ewakuację czekała na dachu całą noc.Dostała od rządu 6 tysięcy,jakąś pralkę automatyczną,trochę darów i na tym się skończyło.Ma żal,do premiera Tuska i jego ekipy,zresztą nie ona jedna ,że po wyborach o nich zapomnieli.W Zastowie Polanowskim,gdzie Wisła przewała wał zdecydowanie ogrom zniszczeń widać najbardziej.Puste tyczki od chmielu stojące w lustrach wody ,masa kontenerów mieszkalnych,pozalewane sady.Wiele budynków,szczególnie tych starszych nadaje się do rozbiórki.Z Zastowa drogą pomiędzy sadami docieram do Janiszowa,dalej do Kamienia gdzie odbijam na Kępę Gostecką.Po wjechaniu na początek wsi wcale nie lepiej.Po lewej stronie domy,obejścia i podwórka zalane!!!Wielkie grzęzawiska na podwórku.Aby wyjechać samochodem z takiego placu niezbędny napęd 4x4,jakieś mocne drzewo i wyciągarka.Niedziela,wieś sprawia wrażenie wyludnionej.Jakaś kobieta jedzie na rowerze,jakiś pijaczek kiwa się na drodze,ogólnie pusto.Docieram do miejsca przeprawy promem Kępa Gostecka-Solec nad Wisłą.Zaskoczenie,pomimo wysokiej wody w Wiśle prom kursuje.Planowałem jechać do Annopola przez Solec,ale przez poranne opóźnienie zmieniłem trasę.Robię fotkę promu i spadam na Annopol.Droga iście górzysta,biegnie skarpą wislaną.Widać z niej przepiękne widoki na dolinę Wisły.Trasa cholernie daje mi w kość po wczorajszym ale powoli do przodu.W Annopolu na most,fotki miasta,skromny jak na niedzielę obiadek i zaczynam powrót do Puław.Do Józefowa nad Wisłą docieram nieźle styrany,obiad ewidentnie był za słaby.Przyznam,że inaczej wyobrażałem sobie lubelszczyznę,taką bardziej płaską a tu zaskoczenie.W Opolu Lubelskim jestem o 17:30.Sama droga ładna,trochę wzniesień,malownicza.Robię zapas wody i dalej.Za Opolem zaczyna boleć mnie lewe kolano,więc dalej jadę na jednej nodze,ból nasila się.Droga staję się pagórkowata a i ściany po 9% się trafiają jak w Karczmiskach ale na szczeście w dół.Zasadniczo to lubię jeździć do góry,sprawia mi to satysfakcję ale tu wyjątkowo mam dość.Z szosy głównej odbijam na Kazimierz,zobaczyć jak mija święto.Ludzi sporo ale przyznam,że w zeszłym roku było więcej.Już po zmroku wyruszam na nocleg.Ruch na drodze jak w piekarniku,cześć trasy w remoncie sprawia,że tworzą się korki.Na miejscu jestem o 19:45 cholernie zmęczony,wszak przez dwa dni mam 400 km w nogach,zasypiam na stojąco.

Miejsce przeprawy promowej Bochotnica-Nasiłów © VSV83
Puste,nagie chmielowe tyczki w Zastowie Polanowskim © VSV83
W Kępie Gosteckiej © VSV83
Miejsce przeprawy przez Wisłę Kępa Gostecka-Solec nad Wisłą © VSV83
Prom kursujący pomiędzy brzegami Wisły w Kępie Gosteckiej i Solcu nad Wisłą © VSV83
I w Annopolu © VSV83
Skwerek w Annopolu © VSV83
Most na Wiśle w Annopolu © VSV83

Lubelskie,chwilo trwaj(dzień1)-Rozjeżdżanie Puław

Sobota, 11 września 2010 · dodano: 14.09.2010 | Komentarze 1

TRASA:
Tomaszów Maz-Potworów-Białobrzegi-Głowaczów-Kozienice-Słowiki-Puławy(i po,w tym ponad 50 km z kamiloslawem1987)

Wyruszam po 7 rano.Święto chmielu w Kazimierzu nad Wisłą już chyba na stałe wpisze się w kalendarz moich wypraw rowerowych.W Inowłodzu przypominam sobie,że nie wziąłem aparatu ze sobą.Zdjęć tak więc będzie mniej i z komórki.Od Poświętnego jadę w mżawce do samych Białobrzeg.Jedzie mi się nadzwyczaj dobrze.Przed Głowaczowem robię pierwszą przerwę,wcinam parę rzeczy i dalej na Kozienice.Podmokłe łąki,kilka podtopionych gospodarstw,kałuże na drodze do Kozienic.Nieźle musiało tu padać,ziemia ma kuż dość,nie przyjmuje wody.W Słowikach odbijam na Górę Puławską,ku mojemu zdziwieniu jedzie mi się wyjątkowo dobrze.I takim sposobem docieram do mostu prezydenta Mościckiego,gdzie robię dłuższy postój.Potem przyjeżdża kamiloslaw1987 i wspólnie jeździmy sobie po Puławach.Fajnie,jestem zadowolony,sam bym tyle nie zobaczył.Najbardziej frajdę zrobiły na mnie stacje kolejowe,nowy most i widoki z niego oraz tzw azoty.Fajowskie tereny są tam do kręcenie ,nie tak jak u nas.Jazdę ubogacaliśmy sobie dyskusjami na rozmaite tematy.Na ostatniej prostej kapeć wieczorową porą.Mało mnie szlak nie trafił,szybka zmiana dętki ,stacja benzynowa,do pawilonu i lulu.Nie odczuwałem na razie zmęczenia.Jednak jak bardzo się myliłem okazało się następnego dnia.
Dziękuję Ci kamiloslawie1987 za pokazanie Puław,za poświęcony czas,miłą atmosferę i wspólne kręcenie,sam bym tyle nie zobaczył.DZIĘKI WIELKIE

W Puławach © VSV83

Karkonosze-dzień 4-Powrót do domu

Wtorek, 7 września 2010 · dodano: 08.09.2010 | Komentarze 0

Piotrków Tryb-Tomaszów Maz

Z pociągu wysiadam o 04:12,ma pięc minut spóźnienia.Na Słowackiego żywej duszy,nie mija mnie żadne auto.W okolicy Zalewu Bugaj robi się cholernie zimno i mglisto.2-4 stopnie nie więcej.Temperatura odczuwalna o wiele niższa.Pomimo wiele szmatek jakie miałem na sobie,czułem jakbym jechał na golasa.Przejazd z Wierzei na Koło po ciemku to jak loteria czy wpadnę w jakąś dziurę czy nie.1-watowa lampka przednia sprawdziła się w trasie,może być.Po 6 rano wpadam zamarznięty do domu i choda pod kołderkę spod której nie wychodzę do jakiejś 11.

Tak oto zakończył się nieudany w zupełności wyjazd w Karkonosze.

W takich warunkach przyszło mi wracać do domu © VSV83

Karkonosze-dzień 3- Wypadek współtowarzysza!!!

Poniedziałek, 6 września 2010 · dodano: 08.09.2010 | Komentarze 0

TRASA:
Przesieka-Miłków-Karpacz(i po Karpaczu)-Orlinek(794 m.n.p.m)-Borowice-Przesieka-Podgórzyn-Przełęcz Zachełmska(594 m.n.p.m)-Przesieka-Jelenia Góra PKP

Wyjazd przed 9 rano,trasą początkowo taką samą jak wczoraj.Za Miłkowem odbijamy na Karpacz.Dla mnie bomba,miasto urokliwe jak żadne inne.Jestem pod zachwytem.Liczne hotele,restauracje,przepiękne widoki,szczególnie z Karpacza Górnego na długo pozostaną mi w pamięci.Podjazd pod Orlinek poszedł mi raczej łatwo,w kość daje tylko końcowy odcinek ale do przeżycia.Skocznia im. St. Marusarza nie pozwala mi przejechać obojętnie koło siebie.Krótki zjazd,potem nad cudowny wodospad.Dalej stromym(ok.25%) podjazdem pod górę do Kościoła Wang.Śliczny podoba mi się.Koło południa zjeżdżamy z Karpacza na Borowice.Po drodze na chwilę stajemy na cmentarzu więźniów w Borowicach i docieramy do szlabanu i właściwego podjazdu na przełęcz Karkonoską,lecz kierujemy sie w dół czyli do bazy na chwilę skąd wyruszamy na przełęcz Zachełmską.Podjazd serpentynami,wymagający dopiero w końcowym etapie.Nic nie zapowiadało nieszczęścia jakie wydarzyło się później.Puściłem argusiol-a pierwszego na zjazd,kiedy ja zacząłem zjazd zza zakrętu ujrzałem masakryczny widok,rower na poboczu i współtowarzysza całego w błocie,który najwyraźniej poślizgnął się tylnim kołem na śliskiej nawierzchni.Szczęściem w nieszczęściu było to iż było to błoto a nie drewniane kłody z wycinki leśnej notabene ułożone naprzeciwko miejsca wypadku.Skutki:najprawdopodobniej stłuczony obojczyk,zwichrowane koło,roztrzaskany gps.Naturalna rzeczą było,choć nie łatwą dla mnie,podjęcie decyzji o zakończeniu wyprawy i powrocie do domów.Spakowaliśmy się i grubo przed czasem stawiliśmy się na dworcu PKP w Jeleniej Górze w oczekiwaniu na pociąg.
I tak oto jedna chwila czy nawet sekunda zmienia cały plan.Osobiście mi szkoda,wszak byłem napalony aby zobaczyć Swieradów Zdrój,przejechać legendarny Zakręt śmierci,odwiedzić Szklarską Porębę,Harrahov,może Pec pos Sneżkou i wjechać pomimo zakazu na Modre sedlo,wjechać raz jeszcze na przełęcz Karkonoską,zobaczyć Spindlerovy mlyn,przejechac szosę i podjazd na Vrbotovą Boudę.

JEDNAK NAJWAŻNIEJSZE JEST TO ,ŻE KOLEDZE NIC SIĘ POWAŻNEGO NIE STAŁO I W JEDNYM KAWAŁKU WRÓCIŁ DO DOMU.

Ja znając realia i dyspozycyjność raczej nie prędko tam wrócę choć przyznam,że baaaardzo bym pragnął.Wszak to istny raj dla rowerzystów,zarówno tych na szosie jak i na Mtb.Pomimo nie najlepszej aury w życiu nie widziałem tylu kolarzy i rowerzystów kręcących się po przeróżnych trasach,w grupach czy w pojedynkę,amatorów czy profesjonalistów np.z Teamu Podgórzyn.

Z moich planów rowerowych od pewnego czasu wszystko się komplikuje i pieprzy.Mam jeszcze 3 trasy do zrobienia w tym roku,jeśli znów będę miał pod górkę to pomimo pięknej pogody podczas polskiej złotej jesieni odstawiam rower na bok,bo nie ma to największego sensu.

W Karpaczu © VSV83

Karkonosze-dzień 2-Przełęcz Okraj

Niedziela, 5 września 2010 · dodano: 08.09.2010 | Komentarze 0

TRASA:
Przesieka-Sosnówka-Miłków-Kowary-Przełęcz Kowarska(727 m.n.p.m.)-Przełęcz Okraj(1046 m.n.p.m) i powrót w odwrotnej kolejności

Wyjeżdżamy po 8 z bazy do Podgórzyna szybki,ostry zjazd,dalej DW-366 na Kowary.Na dole ku naszemu zdziwieniu mglisto,widoczność ok.20 metrów.Sprawcą zamglenia jest zapewne niedaleki Zbiornik Sosnówka.Od razu w pamięci przypomniał mi się wyjazd w Beskidzie Niskim,kiedy to byłem z rana nad Zalewem Sieniawskim.Po minięciu Sosnówki"otwiera" się świat,mgła ustępuje.Dojeżdżamy do Kowar skąd rozpoczynamy podjazd na przełęcz Kowarską.Jedzie się przyjemnie,praktycznie cały czas przez las,zza drzew wyłaniają się przepiękne widoki na góry.Podjazd ten przypadł mi do gustu,nie sprawia takiej trudności jak na Karkonoską.Po zdobyciu przełęczy Kowarskiej odbijamy na DW-368 prowadzącą na nasz główny cel dnia czyli przełęcz Okraj.Podjazd ok 4km ale wymagający.Naturalnie argusiol wyrywa do przodu ja zaś tradycyjnie zostaję w tyle robiąc od czasu do czasu przerwę na fotki i odpoczynek.Bodaj najpiękniejszym akcentem wjazdu na Okraj są widoki z ostatniej,górnej serpentyny na masyw Karkonoszy.Mógłbym podziwiać godzinami.Robi się zimniej,wszak do celu już 500 metrów.Po polskiej stronie na przełęczy jest schronisko PTTK,jakaś knajpka,podobne po stronie czeskiej z tym,że więcej takich obiektów.Niedziela,sporo ludzi,zarówno piechurów jak również rowerzystów,tych polskich ale i czeskich.Po czeskiej stronie szukamy asfaltowego wjazdu na Jelonkę,niestety nic z tego.Okazuje się to być szutrowa trasa a ja takich nie preferuję.Hamburger,herbata i spadamy.Do Kowar praktycznie cały czas w dół.Postój na zakupy w NETTO i do Przesieki.Tak minął drugi dzień wyjazdu.

Zbiornik Sosnówka we mgle © VSV83

Karkonosze-dzień 1-Dojazd+Przełęcz Karkonoska

Sobota, 4 września 2010 · dodano: 08.09.2010 | Komentarze 0

TRASA:
Tomaszów Mazowiecki-Piotrków Trybunalski<dalej pociągiem>Jelenia Góra-Podgórzyn-Przesieka-Przełęcz Karkonoska(1198 m.n.p.m)-Schronisko Odrodzenie(1236 m.n.p.m)-Przesieka

Wyruszam z domu o 22:30 w kierunku Piotrkowa,skąd o 00:57 mam pociąg do Jeleniej Góry.Jazda po ciemku przypada mi do gustu choć jadę nieco wolniej uważając aby nie zaliczyć jakieś dziury i w konsekwencji kichy.Krótko po północy jestem w Piotrkowie.Runda po Słowackiego,potem na dworzec.Zdecydowanie lepiej Piotrków prezentuje się nocą,jest taki inny,tajemniczy,nie taki jak zza dnia.Temperatura jak na centrum Polski iście syberyjska ok 5 stopni.We Wrocławiu jestem o 05:30 gdzie do pociągu dosiada się mój towarzysz wyjazdu tj.argusiol.Jeszcze w trakcie postoju na dworcu we Wrocławiu ciśnienie podnosi mi konduktor,który pragnąc zabłysnąć w oczach pasażerów zaczął usilnie dopytywać się czy aby nie mamy czasem biletów na Przewozy Regionalne a wsadziliśmy cztery litery do"jego pociąg" czyli TLK.W trakcie jazdy podczas kontroli biletów ja biorę odwet i pytam szanownego pana konduktora czy 10 minut opóźnienia spowodował maszynista paląc papierosa???Zmieszany zaczął się tłumaczyć,że doczepiali wagony i za dużo czasu im zeszło ale postarają sie nadrobić opóźnienie.Nawiasem mówiąc na doczepienie 3 wagonów kolejarzom nie starczyło planowe 43 minuty postoju.Mojemu współtowarzyszowi wyprawy biletu już nie sprawdzał,wyraźnie gość się skompromitował.Ja zaś nie znoszę chamstwa.Trasa kolejowa do Jeleniej Góry piękna,szczególnie od Jaworzyny Śląskiej.W pamięci zapadnie mi też widok Wałbrzycha zza okna pociągu.Z dworca w Jeleniej Górze kierujemy się na baże wypadową zlokalizowaną w Przesiece.Podjazd z wypełnionym po brzegi plecakiem na wysokość 614 m.n.p.m (dane z GPS argusiola) sprawia mi ogromną trudność,kilka razy robię odpoczynki.Na bazie cos tam wcinamy,150 minut snu(nie spałem całą noc).O 15:30 wyruszamy na Przełęcz Karkonoską.Argusiol od razu wyrywa do przodu,chce zaliczyć podjazd"na raz".Mi zależy aby tam tylko wjechać,więc wlokę się jak żółw.Dojeżdżam do szlabanu wolno ale jeszcze bez zatrzymywania,dalsza jazda to już raczej przypomina pełzanie i odpoczynek co kilkadziesiąt metrów.Na równi powyżej 20% na swoich przełożeniach nie daję rady ciągnąć do góry.Jest to zdecydowanie najtrudniejszy w Polsce ale i na jaki miałem okazję wjeżdżać podjazd szosowy.Napisy na asfalcie dodatkowo mnie deprymują.Wolałbym nie wiedzieć ile jest do końca podjazdu,działa to na mnie demobilizująco.Ostatnie 300 metrów nie daję rady,rower podprowadzam.Wstyd???Możliwe ale nie czuję się Bóg wie kim aby ciąć na takich ścianach,zawsze jestem sobą i nie walę głupa.Na szczycie przenikliwe zimno.Kierujemy się do Schroniska Odrodzenie chcąc wypić wrzącą herbatę i zjeśc coś na ciepło.Niesty,najwyraźniej Czesi dostali już cynk o naszym przyjeździe w Karkonosze i wyłaczyli Odrodzeniu prąd.Zirytowani 20 stopniem zasilania panującym na przełęczy postanawiamy spadać w dół.Na chwilę zaglądamy jeszcze do czeskiej restauracji gdzie ubieramy się przed zjazdem.W ciągu kilku minut zmienia się aura na przełęczy.Zaczyna padać deszcz,widoczność spada do 10-15 metrów,temperatura tak jakby jeszcze spadła.Zjazd dość niebezpieczny,zwłaszcza do szlabanu,garby dziury,duże nachylenie,mokra nawierzchnia,piesi i mała widoczność nie pozwalają się rozbujać.Podjazd na przełęcz Karkonoską to chwila prawdy i test formy.W moim przypadku wypadł słabo,bardzo słabo ale co mnie nie zabije to mnie wzmocni.Niestety,zapomniałem zabrać aparatu na przełęcz więc jestem niepocieszony,zdjęć z Karkonoskiej nie będzie.